diumenge, 31 d’octubre del 2010

6a ENTRADA - Valoracions competencials dels alumnes

(Fase 4)
Penso que aquesta és una de les parts més importants del meu pràcticum. Hi ha hagut canvis respecte al preprojecte que vaig planificar prèviament. En un principi pensava fer proves més o menys estandarditzades a cada un dels alumnes. Agafar un dia i passar proves per tal de saber quin era el "nivell" en el que es trobaven per tal d'ajustar l'ajuda als resultats. Crec que veia les fases com molt separades: primer faig les proves i després donem ajudes...
Ara veig que estava equivocada, o parcialment equivocada... En el dia a dia, veient cada cas i com s'anaven tractant els nens a l'aula d'EE, he vist que aquest tipus de proves d'avaluació no són tant importants per a dissenyar l'ajuda. Hi ha moltes altres maneres per a conèixer on es troba el nen i que van més lligades al procés d'aprenentatge i a la subministració d'ajudes educatives.
Durant el procés d'observació em vaig adonar que veient als alumnes dintre del seu context i veient com es mostren, podies conèixer, en part, què saben fer, en què demanen ajuda, on es perden, quines intervencions l'ajuden... Per tant, finalment no s'han passat proves específiques cap dia concret. El que si s'ha fet, i s'està fent és un recull a mode de graella on es recullen característiques de l'alumne. És una avaluació a partir de l'observació a l'aula i després una valoració de tot en relació amb les competències a inicial i amb les capacitats pels alumnes d'educació infantil.
Per tant, penso que estic comprenent més la importància de la interacció que es dóna i que ajuda a veure les característiques individuals. L'avaluació es fa durant el desenvolupament de qualsevol activitat que ens permet veure quines dificultats presenta, en quin moment, com aprèn, quines estratègies fa servir i quines ajudes li són més adequades. El procediment d'anàlisi es basa, doncs, en la dinàmica habitual de treball a les aules.
Com apareix en el mòdul  "la pràctica psicopedagògica en educació formal", " l'explicació de la quantitat i qualitat d'aprenentatge no s'han de buscar en les característiques individuals ni en les condicions educatives aïlladament. En tot cas, les dificultats d'aprenentatge es defineixen posant un accent més grans en les condicions d'escolarització que en els dèficits de l'alumnat".


Tota aquesta manera d'enfocar l'avaluació és està sota una perspectiva constructivista i inclusiva de l' avaluació psicopedagògica.

3 comentaris:

  1. És molt important la valoració que fas entorn de l'avaluació psicopedagògica.

    ResponElimina
  2. Creo que ha habido un cambio en mi en este aspecto... De eso se trata, no?

    Gràcies,

    ResponElimina
  3. Estoy completamente de acuerdo contigo. Creo que el periodo de practicum nos está haciendo reflexionar a todos en los diferentes proyectos que estamos elaborando. Creo que esta es la raíz o el porque de la existencia de esta tipologia de assignaturas.

    ResponElimina