divendres, 26 de novembre del 2010

TREBALL DE LLENGUATGE A P4

Tot i que els tres casos que segueixo estaven bastant enfocats... van sorgint petits canvis a mida que es posen en pràctica. Sorgeixen dubtes i els alumnes potser no reaccionen com esperàvem... Així és com ha de ser, no? Aquesta és avaluació continuada de la que tant sentim parlar en la teoria, no? Anar reajustant els plans amb el que ens trobem...
Amb l'alumne de P4 amb autisme ja vaig explicar en una altra entrada el repartiment dels seus reforços i què es feia en cada moment. El treball que s'està fent amb ell i la mestra d'educació especial ha tingut uns petits canvis:
- El treball de lògica que es plantejava a través d'informàtica s'ha hagut de modificar perquè el nen no es mostra tant motivat amb l'ordinador com imaginàvem. No li agrada que faci so i la primera sessió va estar tapant-se les orelles tota l'estona... Més endavant ha acceptat una veu fluixa però, tot i que no és per falta de destresa, no vol clicar el ratolí... el mou però espera a que la mestra cliqui... Per tant, els programes i totes les pàgines web que es van escollir per treballar durant el trimestre no s'estan fent del tot. S'ha ampliat el treball manipulatiu i, de moment, se li està acostumant al ordinador de mica en mica. Sobretot em vist que una manera de que vulgui l'ordinador és buscant imatges i coses que li apassionen com són els dinosaures.
-La llengua oral també és un aspecte que, tot i que es va fent més o menys el que s'havia programat, s'està aprofundint més. La tutora i la mestra d'educació especial no acabaven de estar satisfetes amb el que havien planificat. Penseu que aquesta és l'àrea més important amb aquest nen que a P3 va entrar sense parlar ni tenir la mínima intenció comunicativa i ara, a P4, diu paraules i s'inicia amb alguna frase molt repetida a l'aula i de manera poc intel·ligible. Es va demanar assessorament a la psicopedagoga de l' EAP que va proposar un treball molt interessant per conèixer bé el llenguatge del nen i la seva intenció educativa abans de programar què treballar. Segurament ho veieu molt clar però per inèrcia es van pensar les activitats automàticament sense fer l'anàlisi profund del llenguatge del nen. Les mestres pensaven que coneixien bé al nen però la proposta del registre del seu llenguatge fa que s'adonin de que realment no eren tant conscients del llenguatge que fa servir el nen.
Així doncs, tot i que s'està treballant més o menys el que s'havia previst, paral·lelament s'està fent un registre del seu llenguatge. Bàsicament s'està recollint les intencions comunicatives que fa espontàniament en un espai temporal, per exemple durant l'esmorzar. Es recull a qui es dirigeix, context, com (paraula o gest), que diu... Amb això és farà un anàlisi i ens fixarem en l'ús, la forma i el contingut del llenguatge, per tal de veure on cal incidir amb ell. En la intenció, en aspectes més gramaticals o de vocabulari...

Amb tot això estic mirant informació sobre els trastorns del llenguatge i he trobat una connexió amb el blog de la nostra companya, la Mónica. Espero que puguem compartir coses perquè és un àmbit molt interessant.

De moment us deixo una adreça on parla d'aquest anàlisi del llenguatge a partir de la forma, us i contingut. És una adreça que he trobat al nou espai de la xtec i pertany a un CREDA de Lleida. Hi ha diferents recursos pel treball del llenguatge. El que estic fent sservir jo més és un que surt a avaluació-observació-documents-:
http://agora.xtec.cat/creda-lleida/moodle/mod/resource/index.php?id=221

1 comentari:

  1. He arribat a l'index, però m'han mancat dades per localitzar el document de què parles. Seguiré el tema més endavant.

    ResponElimina